Wednesday, July 24, 2013

Variasi Laksmana Hang Tuah

Salam sejahtera semua.

Harapan apa yang saya tulis sekadar berkongsi dan bertukar pandangan ya. Dengan serendah diri, saya mohon maaf jika salah atau terlancang kata, dan mohon diberi panduan seadanya......

Versi yang dominasi selama ini ialah, bapa nya ialah Hang Mahmud dan ibunda nya Dang Merduwati. Ini adalah tulisan saya sendiri berkombinasikan petikan dari reference2 yang sempat saya gabungkan.

Versi #1
ketibaan hari ke 7 untuk ketanggalan tali pusat hang tuah yg ketika itu berusia 6 hari, mereka telah didatangi oleh seorang tua yg berkata "Hang ini sungguh ber 'tuah' mendapat anak ini." Lalu, orang tua itu hilang dari pandangan mata mereka. setelah kejadian itu, mereka memberi nama Tuah kepada beliau.
Waktu kejadian itu, ibu dan ayahnya tinggal di Kampung Sungai Duyung Bintan. Hang Tuah tinggal disitu sehinggalah beliau remaja kemudian pindah ke tapak baru iaitu Sungai Kumbang Naga lalu ditukar namanya kepada Sungai Duyung sempena nama Sungai Duyung di Bintan.

Soalan: Adakah HangTuah keturunan Bentan...sebelum Bentan dari Goa?

Versi #2 
Hikayat Hang Tuah
Pada suatu ketika ada seorang pemuda yang bernama Hang Tuah, anak HangMahmud. Mereka bertempat tinggal di Sungai Duyung. Pada saat itu, semua orangdi Sungai Duyung mendengar kabar teng Raja Bintan yang baik dan sopan kepadasemua rakyatnya.Ketika Hang Mahmud mendengar kabar itu, Hang Mahmud berkata kepadaistrinya yang bernama Dang Merdu,”Ayo kita pergi ke Bintan, negri yang besar itu,apalagi kita ini orang yang yang miskin. Lebih baik kita pergi ke Bintan agar lebihmudah mencari pekerjaan.”Lalu pada malam harinya, Hang Mahmud bermimpi bulan turun dari langit.Cahayanya penuh di atas kepala Hang Tuah. Hang Mahmudpun terbangun danmengangkat anaknya serta menciumnya. Seluruh tubuh Hang Tuah berbau sepertiwangi-wangian. Siang harinya, Hang Mahmud pun menceritakan mimpinya kepadaistri dan anaknya. Setelah mendengar kata suaminya, Dang Merdu pun langsungmemandikan dan melulurkan anaknya.Setelah itu, ia memberikan anaknya itu kain,baju, dan ikat kepala serbaputih. Lalu Dang Merdu member makan Hang Tuah nasi kunyit dan telur ayam,ibunya juga memanggil para pemuka agama untuk mendoakan selamatan untukHang Tuah. Setelah selesai dipeluknyalah anaknya itu.Lalu kata Hang Mahmud kepada istrinya,”Adapun anak kita ini kita jaga baik-baik, jangan diberi main jauh-jauh.

Soalan: Versi ini menunjukan HangMahmud nak ke Bentan, dan pasti pindah ke Sungai Duyong dan dari situ mulalah HangTuah mula berbakti pada Sultan. Soal nya, sebelum Bintan, mereka dari mana?

Versi #3
Hang Tuah adalah seorang pahlawan dan tokoh legendaris Melayu pada masa pemerintahan Kesultanan Malaka. Ia adalah seorang pelaut dengan pangkat laksamana dan juga petarung yang hebat di laut maupun di daratan.
Nama asli Hang Tuah adalah Daeng Merupawah anak dari raja kerajaan bajung (Bajeng adalah salah satu kerajaan di kawasan kerajaan Gowa, Makassar). Sejak usia 12 tahun, dia dibawa ke kesultanan Malaka sebagai bentuk persahabatan kerajaan Gowa untuk dididik sebagaimana layaknya didikan kesultanan Malaka. Raja Malaka saat itu adalah Sultan Mansyur Syah. Hang Tuah dikenal sebagai seorang laksamana yang sangat ditakuti oleh musuh-musuhnya. (petikan http://www.kabarkami.com/tokoh-terkenal-bugis-makassar-yang-tidak-dikenal.html)

Insyallah ada banyak lagi versi di dalam simpanan saya abg Upu Jugra. Keturunan Hang Tuah sangat ramai....kemungkinan seramai 1000 cicit sekarang ni. Tetapi tiada seorang pun berani menonjolkan salsilah mereka yang berkaitan dgn HangTuah. Itulah tanda tanya hamba hingga sekarang. Kabarnya sekarang ini Hang Tuah berada di puncak dulu Sungai Perak, di sana ia
duduk menjadi raja segala Batak dan orang hutan 

Semuga abg atau sesiapa boleh memberi pandangan masing2 ya. Salam Sejahtera dan Salam Ramadhan. Tabe'

3 comments:

  1. Assalamualaikum.. Memang pelbagai versi yang ada seperti saudara katakan tersebut. Tidak tahulah bahawa Hang Tuah ini berketurunan Bugis ataupun Bentan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau menurut saya .. terlebih dulu tabe' ya.
      Dato' hang tuah Melayu darah Bugis.
      Ada di buku reference Bugis adalah termasuk dalam suku suku deutero Melayu.

      Delete
  2. Assalamualaikum sahabat
    Khabarannya Tok Tuah berasal dr Duyung.
    Tiada kepastian Duyung mana yg dimaksudkan Bentan @ Melaka.
    Pengakuanya, Tok Tuah berdarah Bugis-melayu.
    Izinkan saya dpt hubungi tuan.
    Saya OPUDAENG
    0187611422

    ReplyDelete